Skip to main content

Post-truth

Introduction

The oxford word of the year 2016 was “Post Truth” which means “Relating to or denoting circumstances in which objective facts are less influential in shaping public opinion than appeals to emotion and personal belief.”

Are we living in a post-truth world, where “alternative facts” replace actual facts and feelings have more weight than evidence? How did we get here? In this volume in the MIT Press Essential Knowledge series, Lee McIntyre traces the development of the post-truth phenomenon from science denial through the rise of “fake news,” from our psychological blind spots to the public's retreat into “information silos.”

What, exactly, is post-truth? Is it wishful thinking, political spin, mass delusion, bold-faced lying? McIntyre analyzes recent examples—claims about inauguration crowd size, crime statistics, and the popular vote—and finds that post-truth is an assertion of ideological supremacy by which its practitioners try to compel someone to believe something regardless of the evidence. Yet post-truth didn't begin with the 2016 election; the denial of scientific facts about smoking, evolution, vaccines, and climate change offers a road map for more widespread fact denial. Add to this the wired-in cognitive biases that make us feel that our conclusions are based on good reasoning even when they are not, the decline of traditional media and the rise of social media, and the emergence of fake news as a political tool, and we have the ideal conditions for post-truth. McIntyre also argues provocatively that the right wing borrowed from postmodernism—specifically, the idea that there is no such thing as objective truth—in its attacks on science and facts.





My understanding
Emotionally making  people fool and facts does not matter.


Example for post truth 
Prime Minister Narendra Modi says “I will curb black money and Rs. 1500000 will be deposited in every Indian’s account”









Comments

Popular posts from this blog

Understanding Disciplines and School Subjects

B.Ed. First Year - Sem. 1 Course - 104 Understanding Disciplines and School Subjects  1.1 વિવિધ વિષયોની વિભાવના, વ્યાખ્યા અને પ્રકૃતિ ખ્યાલ અને વ્યાખ્યા: - વિષયો જ્ઞાન અથવા અભ્યાસના વિશિષ્ટ ક્ષેત્રો છે, દરેક તેના પોતાના સિદ્ધાંતો, સિદ્ધાંતો અને પદ્ધતિઓનો સમૂહ ધરાવે છે. તેઓને સામાન્ય રીતે વિજ્ઞાન, માનવતા, સામાજિક વિજ્ઞાન અને કળા જેવા વ્યાપક ક્ષેત્રોમાં વર્ગીકૃત કરવામાં આવે છે. - પ્રકૃતિ: વિષયની પ્રકૃતિ તેની અંતર્ગત લાક્ષણિકતાઓનો સંદર્ભ આપે છે, જેમાં તેનો અવકાશ, પૂછપરછની પદ્ધતિઓ અને તે જે પ્રકારનું જ્ઞાન મેળવવા માંગે છે. ઉદાહરણ તરીકે, વિજ્ઞાનની પ્રકૃતિમાં પ્રયોગમૂલક તપાસ અને પ્રયોગનો સમાવેશ થાય છે, જ્યારે સાહિત્યની પ્રકૃતિમાં ગ્રંથોનું વિવેચનાત્મક વિશ્લેષણ અને અર્થઘટન સામેલ છે. 1.2 વિવિધ વિષયોની ઉપયોગીતા - વિજ્ઞાન (ભૌતિકશાસ્ત્ર, રસાયણશાસ્ત્ર, જીવવિજ્ઞાન): આ વિષયો આપણને કુદરતી વિશ્વને સમજવામાં, નવી ટેકનોલોજી વિકસાવવામાં અને વ્યવહારિક સમસ્યાઓ ઉકેલવામાં મદદ કરે છે. તેઓ દવા, એન્જિનિયરિંગ, પર્યાવરણીય સંરક્ષણ અને વધુમાં પ્રગતિ માટે નિર્ણાયક છે. - ગણિત: તે વિજ્ઞાન માટે પાયાની ભાષા પ્રદાન કરે છે

Knowledge and Curriculum-1

  Epistemological Basis of Education-A જ્ઞાનમીમાંસાનો અર્થ :-  જ્ઞાન મીમાંસા માટે અંગ્રેજી શબ્દ 'epistemology' એ મૂળ ગ્રીક શબ્દ 'episteme' એટલે જાણવું પરથી આવ્યો છે.  માણસે શું જાણવું જોઈએ ?, તે ક્યાંથી મળે અને તે માટેની કઇ ક્રિયા કરવી પડે, વગેરે બાબતોનું દર્શન જ્ઞાનમીમાંસા છે. જ્ઞાન અને કૌશલ્ય  જ્ઞાન એટલે અનુભવોનું પાયાનું તથ્ય એમ કહી માહિતી સાથે ચિંતન ને સાંકળી.  Knowledge is no longer treated as information but performativity'  ' knowledge is the theoretical and practical understanding of the subject. Skills are proficiency'  ' knowledge refers to learning, concepts, principal and information regarding a particular subject by a person through books, media, encyclopaedia, academic institutions, and other sources.... Skill refers to the ability of using the information and applying it in a context.... Knowledge refers to theory and kill refers to successfully applying that theory in practice and getting expected results "  કૌશલ્ય  "A skill is

IITE B.ED SEMESTER 1 STUDY MATERIAL

HERE YOU CAN FIND STUDY MATERIAL FOR B.ED COURSE  IITE B.ED SYLLABUS SEMESTER 1 MATERIAL (GUJRATI MEDIUM)  CLICK HERE 👇 Syllabus Translated by...@Divyesh Vara.... LS 1 : PSYCHOLOGY OF LEARNERS Thanks to @Dr.RanjanBen Parmar for as Resource Person Thanks to Dr. D.R Pandya sir for as Resource Person ES 1:PERSPECTIVE IN EDUCATION Thanks to @DR.Dinesh R Patel for as Resource Person FOR MORE GUIDENCE YOU CAN SEE HERE VIDEOS RELATED TO DIFFRENT TOPICS.(PERSPECTIVE IN EDUCATION)      THANKS TO .@DR.ISHITA BADIYANI FOR AS RESOURSE PERSON CLICK HERE 👇 DR.ISHITA BADIYANI   CUS 1: CURRICULUM DEVLOPMENT PRINCIPLES LPC 1 : GUJRATI LANGUAGE Thanks to @Dr.Dinesh R Patel for as Resource Person PS1 : GENERAL PEDAGOGY FOR MATHS AND SCIENCE   Thanks to @Vishwam_Pandya for as Resource Person S1: MICRO TEACHING SIMULATION SEMESTER 1 MATERIAL (ENGLISH MEDUIM) CLICK HERE 👇 LS1: PSYCHOLOGY OF LEARNERS ES 1: PERSPECTIVE IN EDUCATION CUS 1 : CURRICULUM DEVELOPMENT PRINCIPLES