Skip to main content

Chimamanda Ngozi Adichie

Chimamanda Ngozi Adichie
  • Chimamanda Ngozi Adichie born on 15 September 1977) is a Nigerian novelist, writer of short stories, and nonfiction.[3] She has written the novels Purple Hibiscus (2003), Half of a Yellow Sun (2006), and Americanah (2013), the short story collection The Thing Around Your Neck (2009), and the book-length essay We Should All Be Feminists (2014)
      • Her view about the literature and also she talked about the danger of reading single story about any place, country and people that you can not judge anyone without any kind of authentication. In this talk, she said that she read and write only about British story and white characters with Blue eyes. “A Feminist is a man or woman, who says yes there is problem with gender as it is today and we must fix it and we must do better.”, this is the definition of Feminist by Chimamanda Adiche. A feminist is not only woman, we all should be feminist. In this video Chimamanda put the idea of fair world, Where everyone is human. She says that there is physical difference between man and woman but both are human. She believes that man doesn’t need to prove his masculinity by physical strength, and woman don’t need to pamper the ego of man. She says that we all are social beings and we internalize ideas from society. So we should make society. Here I remember the quote by Simone De Beauvoir that, “One is not born, rather becomes a woman.” As per Chimamanda raising both gender differently is worst thing, there is difference but society exaggerate the difference which hurts and give privilege to one gender unnecessary. She believes that, “there is problem with gender because it shows how we should be rather than what we actually are.”  She says that, “culture don’t make people, people make culture”, so don’t keep gender expectations, focus on ability and interest rather than gender, don’t be apologetic for being a woman..  She also believe that one should have both self-doubt and self-believe, both together will lead towards success.so video is very interesting

         post truth era
      • In third video I would like to that when chimanda talk about the democracy and another important thing political post truth and see also tell about dangerous of lie in this era.
      • In her second video I like when she tell about classical family feels her boared in this video she talked about the feminism in African countries which is I like most because in Africa countries there is a very critical condition for women  We can see women trafficking, drugs ,rape so we can say that how in African countries women are marginalized..
      • yes I can connect with postcolonial studies because whenever we studied postcolonial literature then I can understand the psychology of black people through fanon's black skin white mask.

Comments

Popular posts from this blog

Understanding Disciplines and School Subjects

B.Ed. First Year - Sem. 1 Course - 104 Understanding Disciplines and School Subjects  1.1 વિવિધ વિષયોની વિભાવના, વ્યાખ્યા અને પ્રકૃતિ ખ્યાલ અને વ્યાખ્યા: - વિષયો જ્ઞાન અથવા અભ્યાસના વિશિષ્ટ ક્ષેત્રો છે, દરેક તેના પોતાના સિદ્ધાંતો, સિદ્ધાંતો અને પદ્ધતિઓનો સમૂહ ધરાવે છે. તેઓને સામાન્ય રીતે વિજ્ઞાન, માનવતા, સામાજિક વિજ્ઞાન અને કળા જેવા વ્યાપક ક્ષેત્રોમાં વર્ગીકૃત કરવામાં આવે છે. - પ્રકૃતિ: વિષયની પ્રકૃતિ તેની અંતર્ગત લાક્ષણિકતાઓનો સંદર્ભ આપે છે, જેમાં તેનો અવકાશ, પૂછપરછની પદ્ધતિઓ અને તે જે પ્રકારનું જ્ઞાન મેળવવા માંગે છે. ઉદાહરણ તરીકે, વિજ્ઞાનની પ્રકૃતિમાં પ્રયોગમૂલક તપાસ અને પ્રયોગનો સમાવેશ થાય છે, જ્યારે સાહિત્યની પ્રકૃતિમાં ગ્રંથોનું વિવેચનાત્મક વિશ્લેષણ અને અર્થઘટન સામેલ છે. 1.2 વિવિધ વિષયોની ઉપયોગીતા - વિજ્ઞાન (ભૌતિકશાસ્ત્ર, રસાયણશાસ્ત્ર, જીવવિજ્ઞાન): આ વિષયો આપણને કુદરતી વિશ્વને સમજવામાં, નવી ટેકનોલોજી વિકસાવવામાં અને વ્યવહારિક સમસ્યાઓ ઉકેલવામાં મદદ કરે છે. તેઓ દવા, એન્જિનિયરિંગ, પર્યાવરણીય સંરક્ષણ અને વધુમાં પ્રગતિ માટે નિર્ણાયક છે. - ગણિત: તે વિજ્ઞાન માટે પાયાની ભાષા પ્રદાન કર...

Knowledge and Curriculum-1

  Epistemological Basis of Education-A જ્ઞાનમીમાંસાનો અર્થ :-  જ્ઞાન મીમાંસા માટે અંગ્રેજી શબ્દ 'epistemology' એ મૂળ ગ્રીક શબ્દ 'episteme' એટલે જાણવું પરથી આવ્યો છે.  માણસે શું જાણવું જોઈએ ?, તે ક્યાંથી મળે અને તે માટેની કઇ ક્રિયા કરવી પડે, વગેરે બાબતોનું દર્શન જ્ઞાનમીમાંસા છે. જ્ઞાન અને કૌશલ્ય  જ્ઞાન એટલે અનુભવોનું પાયાનું તથ્ય એમ કહી માહિતી સાથે ચિંતન ને સાંકળી.  Knowledge is no longer treated as information but performativity'  ' knowledge is the theoretical and practical understanding of the subject. Skills are proficiency'  ' knowledge refers to learning, concepts, principal and information regarding a particular subject by a person through books, media, encyclopaedia, academic institutions, and other sources.... Skill refers to the ability of using the information and applying it in a context.... Knowledge refers to theory and kill refers to successfully applying that theory in practice and getting expected results "  કૌશલ્ય  "A skill ...

સંસ્કૃત શીખવવાના સામાન્ય ઉદ્દેશ્યો

 સંસ્કૃત શીખવવાના સામાન્ય ઉદ્દેશ્યો શાળા કક્ષાએ સંસ્કૃત ભણાવવાનો ઉદ્દેશ્ય અનેક વ્યાપક શૈક્ષણિક ઉદ્દેશ્યોને પૂરો કરવાનો છે, જે સાંસ્કૃતિક, બૌદ્ધિક, ભાષાકીય અને નૈતિક વિકાસ સાથે સુસંગત છે. બેચલર ઑફ એજ્યુકેશન (B.Ed) વિદ્યાર્થીઓ માટે, આ હેતુઓને સમજવાથી અભ્યાસક્રમમાં સંસ્કૃતની ભૂમિકાની પ્રશંસા કરવામાં મદદ મળે છે. અહીં કેટલાક મુખ્ય ઉદ્દેશ્યો છે: સાંસ્કૃતિક સંવર્ધન: સંસ્કૃત, વિશ્વની સૌથી જૂની ભાષાઓમાંની એક છે અને ઘણી ભારતીય ભાષાઓનો પાયો છે, તે ખૂબ જ સાંસ્કૃતિક મહત્વ ધરાવે છે. પ્રાથમિક ઉદ્દેશ્યો પૈકીનો એક એ છે કે વિદ્યાર્થીઓને ભારતના સમૃદ્ધ વારસાથી પરિચિત કરાવવાનો છે, જેમાં તેના સાહિત્ય, ફિલસૂફી, કલા અને પ્રાચીન ગ્રંથોમાં સમાવિષ્ટ વૈજ્ઞાનિક સિદ્ધિઓનો સમાવેશ થાય છે. સંસ્કૃત શીખવવાથી વિદ્યાર્થીઓને વેદ, ઉપનિષદ, રામાયણ અને મહાભારત જેવા મહાકાવ્યો જેવા શાસ્ત્રીય ગ્રંથોનો પરિચય થાય છે, જે ભારતની સાંસ્કૃતિક ઓળખને આકાર આપે છે. ભાષાકીય સક્ષમતા: સંસ્કૃતને ભારતમાં 'ભાષાઓની માતા' તરીકે ગણવામાં આવે છે, જે ઘણી આધુનિક ભારતીય ભાષાઓને પ્રભાવિત કરે છે. સંસ્કૃતનો અભ્યાસ કરીને, વિદ્યાર્થીઓ વિવિધ ભાષાઓની વ્...