- 1.Ans. Archetype is a term of narrative design, symbol, character, dream, collective images, myths, ritual and universal thing are in literature. 'Archetype of criticism' means denotes recurrent narrative design and it may that to art into images and pattern of one another character and theme type of in literature. The Archetypal critic tries to find this pattern, symbol and myth in present literary work.
- 2Ans. Frye's attempt to prove physics to nature and criticism to literature by giving an analogy. Basically here Frye tried to compare both as according to any physics students they mainly studies or rather learning physics instead of nature. So it can be easy that physics has structured meaning or ideas to study of nature. While on the other side of comparison. We can say that criticism has same philosophy or rather strategy as it has the particular way of study literature. One can learn criticism of literature but can't learn literature
- 3Ans. Archetype criticism is based on philosophy and History of people. As it has been said that literature includes history as well as philosophy to convey its meaning so it displays events and ideas. History and philosophy are two important pillars of literature. History gives events and philosophy gives ideas and writer combines both and creates work of literature. Thus both are important to literature. We are not studying history or philosophy but talking only their help to understand literature
- 4Ans. Inductive method means something lead from specific to general. Here we take example of physics to better understanding of this method that when Physics' teacher teach students first different parts of body like Kidney, heart, eyes, brain, etc
- 5Ans. Deductive means from general to specific. Some are art like music moves in time and some like paintings moves in space. Music has rhythm which is temporal and painting have pattern which is spatial. But all assets may be conceived both temporally and spatially. Literature seems in between music and painting
- 6.ans
- This song from Lagaan encapsulates the eager anticipation with which we long for the rains and how bereft we feel when those clouds dissipate without showering those cooling, nourishing drops on us. Especially true for drought hit areas, just like Bhuwan’s village in the film
B.Ed. First Year - Sem. 1 Course - 104 Understanding Disciplines and School Subjects 1.1 વિવિધ વિષયોની વિભાવના, વ્યાખ્યા અને પ્રકૃતિ ખ્યાલ અને વ્યાખ્યા: - વિષયો જ્ઞાન અથવા અભ્યાસના વિશિષ્ટ ક્ષેત્રો છે, દરેક તેના પોતાના સિદ્ધાંતો, સિદ્ધાંતો અને પદ્ધતિઓનો સમૂહ ધરાવે છે. તેઓને સામાન્ય રીતે વિજ્ઞાન, માનવતા, સામાજિક વિજ્ઞાન અને કળા જેવા વ્યાપક ક્ષેત્રોમાં વર્ગીકૃત કરવામાં આવે છે. - પ્રકૃતિ: વિષયની પ્રકૃતિ તેની અંતર્ગત લાક્ષણિકતાઓનો સંદર્ભ આપે છે, જેમાં તેનો અવકાશ, પૂછપરછની પદ્ધતિઓ અને તે જે પ્રકારનું જ્ઞાન મેળવવા માંગે છે. ઉદાહરણ તરીકે, વિજ્ઞાનની પ્રકૃતિમાં પ્રયોગમૂલક તપાસ અને પ્રયોગનો સમાવેશ થાય છે, જ્યારે સાહિત્યની પ્રકૃતિમાં ગ્રંથોનું વિવેચનાત્મક વિશ્લેષણ અને અર્થઘટન સામેલ છે. 1.2 વિવિધ વિષયોની ઉપયોગીતા - વિજ્ઞાન (ભૌતિકશાસ્ત્ર, રસાયણશાસ્ત્ર, જીવવિજ્ઞાન): આ વિષયો આપણને કુદરતી વિશ્વને સમજવામાં, નવી ટેકનોલોજી વિકસાવવામાં અને વ્યવહારિક સમસ્યાઓ ઉકેલવામાં મદદ કરે છે. તેઓ દવા, એન્જિનિયરિંગ, પર્યાવરણીય સંરક્ષણ અને વધુમાં પ્રગતિ માટે નિર્ણાયક છે. - ગણિત: તે વિજ્ઞાન માટે પાયાની ભાષા પ્રદાન કરે છે
Comments
Post a Comment